tisdag 20 januari 2009

So Help Me God


"I stand here today humbled by the task before us, grateful for the trust you have bestowed, mindful of the sacrifices borne by our ancestors".

Shakespeare? Whitman? Nope, vår nya favoritpoet Obama förstås. Bloggen kan inte ignorera denna mäktiga dag i amerikansk historia. Känns stort att vara på plats när en hel nation vänder blad. Och TV-bilderna från Washington ger verkligen gåslever.

Själv hörde jag Obamas installationstal nere i Brickell Body's omklädningsrum. Har skaffat en ytterst originell polare där, Jim (värt ett eget inlägg) och tillsammans hörde vi det redan klassiska talet på hans fickradio. Kändes väldigt mycket Ingo-Floyd '59.

När man väl ser spektaklet på TV slås man av hur tight sammanlänkat politik och showbiz är i USA. Varenda j:la Hollywood-skådis ska sola sig i glansen av Obama, och på hyllningsgalan trängs Stevie, Brucan, Beoynce, Jonas Brothers och förstås vidriga Bono. Allt lett av Obamas skyddsängel Oprah. Allt blir till entertainment i USA.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vidriga Bono?
Vadan denna antipati för min gamle idol?
Låt mig gissa - lite för pretto.

Annars. Allt verkar bra over there. Har du blivit farsa än?

LANGE sa...

Uups, sorry Rille. Jag kanske tog i för mycket. Men jag har varit trött på den mannens nuna sen typ 1992.

Japp, jag har jag blivit farsa till en liten pojke. Kolla i bloggarkivet eller på min FB.

Hoppas allt är great!

/Zeb